Slawomir Mrožek, Letní den

KDY HRAJEME: 

25.9.2019
Středa
19:30

Komedie o souboji dvou mužů o krásnou ženu a smysl života...   To, co začalo…

 

8.10.2019
Úterý
BENEFIČNÍ PŘEDSTAVENÍ PRO GAUDIA
19:30

Komedie o souboji dvou mužů o krásnou ženu a smysl života...   To, co začalo…

 

23.10.2019
Středa
11:00

Komedie o souboji dvou mužů o krásnou ženu a smysl života...   To, co začalo…

 

4.11.2019
Pondělí
19:30

Komedie o souboji dvou mužů o krásnou ženu a smysl života...   To, co začalo…

 

18.11.2019
Pondělí
19:30

Komedie o souboji dvou mužů o krásnou ženu a smysl života...   To, co začalo…

 

Komedie o souboji dvou mužů o krásnou ženu a smysl života…

 

To, co začalo jako nezávazná lehká letní komedie končí tragicky. 
Absurdní komedie s mrazivým vyústěním…

Režie Ondřej Zajíc

Dramaturgie Věra Mašková

Scéna Dana Hávová

Světla, zvuk František Lizner

Animace projekcí Daniel Polák

Inspice David Rot

Hrají: Zbigniew Kalina, Daniel Rous, Máša Málková nebo Petra Tenorová

Vznik inscenace podpořily Městská část Praha 10 a Státní fond kultury. 

Dílo polského dramatika Slawomira Mrožka patří dnes už k moderní klasice. Mimořádně talentovaný dramatik reflektoval ve svém díle nejen realitu své doby v její rozporuplnosti a absurditě. Měl tu výhodu, že znal nejen realitu východního, socialistického bloku, ale jako emigrant poznal i realitu Západu. Na oba systémy hleděl s nadhledem, s kritickým odstupem a nezaměnitelným humorem. Jeho dramata, přestože byla považována za žhavě aktuální, neztrácejí svou platnost ani po půlstoletí.  Dokázal psát hry jejichž existenciální konflikty mají nadčasovou platnost. Hra Letní den, kterou uvedeme v pražské premiéře, vznikla v pařížském exilu a  zabývá se velice současným fenoménem, totiž fenoménem úspěchu. Úspěch je míra, kterou jsme si zvykli poměřovat hodnotu člověka a kvalitu života. Úspěch je to, za čím se žene tento svět. A je lhostejné o jaký úspěch se jedná. Stránky bulvárních časopisů plní snímky celebrit,z nichž mnohé jsou celebriami na plný úvazek a ničím více. Je lhostejné, jestli se člověk domohl úspěchu usilovnou prací, dovedností, talentem, hrdinským činem anebo jen šikovným marketingem s jakým prodává své přednosti, často jen virtuální. Na počátku Mrožkovy nesmírně vtipné hry Letní den stojí otázka: Je úspěch otázkou štěstí? Je to záležitost osudového předurčení, že někdo má prostě štěstí a druhý nikoli? Oba hlavní hrdinové jsou o tom přesvědčeni. Na jednu lavičku v parku je za krásného letního dne přivádí zoufalství. Oba chtějí skoncovat se životem – jeden proto, že je přesvědčen o tom, že je předurčen k permanentnímu neúspěchu. Vidí sám sebe jako smolaře, který nemá v loterii života naději na výhru. Druhý přichází z důvodu naprosto opačného. Je frustrován tím, že všechno v životě už měl a zakusil, nic ho už neláká, protože všechno, čeho se dotkne má předpokládatelný výsledek – zdaří se to.  Je prostě mimořádně úspěšným mužem, pro něhož úspěch zdánlivě ztratil lesk a zajímavost. Oba jsou nuceni svou sebevraždu odložit, když kolem projde krásná žena a projeví zájem. O kterého z nich? To přesně nevíme, snad to neví ani ona. Oba muži mají nejen důvod žít, ale začínají také soupeřit. A jak se čím dál více rozvíjí jejich střetnutí, tím více se demaskuje podstata jejich úspěchu či neúspěchu. Ve finále zjišťujeme, že se vůbec nejedná o metafyzické předurčení, ale o cenu, kterou jsme ochotni za vidinu úspěchu zaplatit. Muž, který byl vždy úspěšný, slaví své úspěchy proto, že si je prostě umí zařídit a neštítí se přitom ničeho, jak se ukáže , tak ani vraždy. Zatímco neúspěšný muž je zkrátka a dobře obyčejný, slušný člověk, který v konfliktu s instrumentací moci a bohatství nemá sebemenší šanci. 

Zapište si už konečně Vršovické divadlo MANA do osobního pořadníku jako: „Je dobré zkusit.“ V pořadí třetí inscenace za sebou stojí za zhlédnutí.
J. P.  Kříž (celá recenze zde)